Fases van de overgang – 2. Perimenopauze (1/2)

Dit is de periode voor de menopauze waarin de menstruatie veranderd, tot een jaar na de laatste menstruatie, de dag van je laatste menstruatie is de menopauze. De vruchtbaarheid neemt dan sterk af. Het lichaam produceert steeds minder eicellen, wat gepaard gaat met de verandering in de hormonen Oestrogeen en progesteron. Ook het aantal ei sprongen neemt af. Hormoonschommelingen leiden tot typische overgangsklachten. De menstruatiecyclus verandert. De menstruatie wordt steeds onregelmatiger. De ene keer menstrueer je kort achter elkaar en de andere keer blijft de menstruatie enkele maanden uit. Ook de mate van bloedverlies verandert tijdens de perimenopauze. Zeer heftige menstruatie wisselen af met licht bloedverlies. Dit gaat door tot de menstruatie stopt. Ook een toename in gewicht hoort bij de hormoonschommelingen die typerend zijn voor de perimenopauze.

Mijn ervaring en ervaringen uit de praktijk

De fase die daarna kwam was er eentje die ik zelf echt niet fijn vond, de wel/niet fase. Dan een normale menstruatie dan weer niet. Psychisch maakte deze fase me erg onzeker. Maar ik had besloten dat ik geen pil zou nemen, want daar kon ik vroeger al niet tegen, ik zou deze fase uitzingen. Nou en die duurde en duurde. Ik vond vooral vervelend om mijn vakanties te plannen omdat ik ook momenten had waarop ik dacht; is dit wel normaal zoveel? Ik ga dood.

Dan kreeg ik weer clienten in mijn stoel en die hadden precies hetzelfde en wisselde we weer tips uit en dacht ik; Het is normaal.

Tips voor de perimenopauze

In deze fase ben ik ook begonnen met het nemen van magnesium, calcium en vitamine D. Als je ouder wordt heb je soms wat meer nodig. Uiteraard kun je die in je voeding terugvinden. Bananen en broccoli bijvoorbeeld. Ook nam ik na elke menstruatie Floradix want ik heb tijden gehad dat ik een ijzer had van 5,9. Veel te laag, dan had ik echt geen energie. Na een week of 2 floradix te gebruiken ging mijn ijzer weer omhoog. Ik gebruikte ook brandnetelthee om de menstruatie wat te stoppen en Aleve Feminax (naproxen) zorgde er bij mij voor dat ik 30% minder bloedverlies kreeg. Ik gebruikte dit op dag 2 en 3 en dit verminderde ook de kramp.

Soms heb je te veel prostoglandines in je bloed waardoor je extra krampt. Ik had sterk het idee dat je dan nog meer bloed aanmaakt omdat je baarmoeder denkt dat er dan iets uit moet. Aleve Feminax of naproxen verminderd de hoeveelheid prostoglandines in je bloed.

De vrouwen in mijn praktijk gebruiken vaak ook een multi-vitamine voor in de overgang.

Bijvoorbeeld:

Orthica meno pauze protect

Solgar women mutiple

Flinndal multi voor vrouwen